W przeprowadzonym przez EuroNCAP z inicjatywy największego europejskiego automobilklubu ADAC teście badającym stopień ochrony pasażerów przed urazami kręgosłupa zwyciężył system WHIPS, zaprojektowany przez Volvo.
Test ten jest najnowszym i jednolitym dla całej Europy sposobem sprawdzania siedzeń samochodów. Już za kilka miesięcy będzie on funkcjonował jako jeden ze standardowych testów zderzeniowych.
System WHIPS został wprowadzony przez Volvo Cars już w 1998 roku. Obecnie jest standardowym wyposażeniem wszystkich modeli marki. Jego zadaniem jest ochrona karku i szyi, które już przy niewielkich prędkościach uderzenia w tył samochodu narażone są na poważne obrażenia.
System WHIPS zmniejsza znacząco obciążenie szyi i kręgosłupa użytkowników pojazdu. W rozwiązaniu tym całe oparcie fotela jest tak skonstruowane, aby w razie uderzenia w tył samochodu chronić kręgi szyjne jadącego. W razie silnego uderzenia od tyłu oparcia foteli oraz zagłówki poddają się ruchowi ciała osoby siedzącej na tym miejscu.
Podczas badań testowych (przy różnych prędkościach pomiędzy 30 a 50 km/h) szczególną uwagę zwrócono na fakt ścisłego przylegania zagłówka bezpośrednio do tyłu głowy, który wraz oparciem fotela absorbuje energię, tak, aby odcinek szyjny kręgosłupa nie został przeciążony.
Wszystko pięknie, ale jeszcze nie skonstruowano standartowego fotela w żadnym aucie, który by miał odpowiednią wysokość dla mnie. Co mi po zajebistym zagłówku skoro zawsze jest on za nisko w stosunku do mojej głowy? Wszystko przez to że mam 2m wzrostu, a testy , manekiny i fotele są produkowane podejrzewam dla maks 185 cm
Komentarz